Obecnie zdrowie psychiczne na szczęście przestaje być tematem tabu. Ludzie otwarcie mówią o chorobach, dzięki czemu sposoby dbania o umysł stają się bardziej dostępne.

W związku z Ogólnopolskim Dniem Walki z Depresją my również chcemy dzielić się zdrowymi sposobami na emocjonalną higienę. Wiesz, że jedną z praktyk wspomagających wychodzenie ze stanów depresyjnych jest… morsowanie?

Zimne kąpiele poprawiają nastrój. Naukowcy tłumaczą dlaczego

Dobroczynny wpływ morsowania na nasz stan psychiczny potwierdzają liczne badania naukowe. Dotyczy to zarówno depresji, jak i stanów lękowych. Zimne kąpiele wspierają w walce z negatywnymi myślami, zwiększają naszą w wiarę w siebie i wywołują spokój.

Dlaczego tak się dzieje? Morsowanie aktywuje współczulny układ nerwowy. Uruchamia reakcję „walki lub ucieczki” („fight-or-flight response”), czyli odpowiedź na bodziec, jakim jest chłód. W efekcie oddychamy szybciej, a organizm szuka strategii do poradzenia sobie ze zmianą temperatury.

Ciało w kontakcie z zimną wodą zaczyna wydzielać endorfiny, noradrenalinę i dopaminę. Te hormony i neuroprzekaźniki początkowo wzmagają uczucie pobudzenia, a następnie przynoszą ogólną euforię i ulgę. Dzięki temu po zimnej kąpieli odczuwamy przyjemne odprężenie. Jeśli morsujemy regularnie, stan ten utrzymuje się na dłużej, a nasze ciało uczy się lepiej reagować na stres.

Odkryj radość z morsowania!

Zimne kąpiele to forma pracy nad swoimi emocjami, która przynosi satysfakcję i poczucie sprawczości.
Wspomaga odporność i stwarza okazję do przeżywania aktywnych chwil z innymi.
Spróbuj morsowania i buduj wewnętrzną siłę niezależnie od pory roku.

Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją: nie jesteś sam/a

Zaburzenia depresyjne mogą dotknąć każdego z nas. W Polsce takich stanów doświadcza ok. 10% ludzi. Pamiętaj, że choroba to nie powód do wstydu. Jeśli przez długi czas czujesz się źle, a znane sposoby nie działają, skontaktuj się ze specjalistą lub zadzwoń na telefon zaufania.


Źródła:

Knechtle B, Waśkiewicz Z, Sousa CV, Hill L, Nikolaidis PT. Cold Water Swimming—Benefits and Risks: A Narrative Review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020; 17(23):8984.

van Tulleken C, Tipton M, Massey H, et al, Open water swimming as a treatment for major depressive disorder, Case Reports 2018.

Hjorth P, Løkke A, Jørgensen N, Jørgensen A, Rasmussen M, Sikjaer M. Cold water swimming as an add-on treatment for depression. A feasibility study. Eur Psychiatry. 2022 Sep 1;65(Suppl 1):S559–60. doi: 10.1192.